Jak Ułożyć Dietę na Masę? Poradnik

1

Zaczynając swoją przygodę z siłownią i treningiem często zastanawiamy się jak ułożyć dietę na masę lub rzeźbę. Niezależnie od celu, który sobie obierzemy musimy znać podstawowe zasady, dzięki którym szybciej zbudujemy wymarzoną sylwetkę.

Aby podejść do tego profesjonalnie moglibyśmy udać się do dietetyka i zrobić sobie specjalistyczne badania moczu oraz krwi i ustalić optymalną dietę dla naszego organizmu. Popularną metodą jest także wyliczanie zapotrzebowania kalorycznego czyli dobieranie odpowiedniej ilości białka, węglowodanów i witamin. Niektóre osoby mają nawet specjalną wagę, dzięki której lepiej orientują się ile dany produkt waży.

Każdy kto zastanawia się jak ułożyć dietę na masę może skorzystać z powyższych metod, jednak nie jest do absolutnie żaden wymóg, aby wyglądać dobrze.

Jak ułożyć dietę na masę? Podstawowe informacje

dieta masowaDobrze zbilansowana dieta to podstawa budowania muskulatury. Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale
wszystko zaczyna się w naszej głowie, dlatego warto skupić się na początku na stworzeniu odpowiednich nawyków żywieniowych. Jeśli nasze życie obfitowało w nieregularne jedzenie lub objadanie się śmieciowym jedzeniem, czas to zmienić.

Stołowanie się w popularnych fast foodach, jedzenie batonów, ciastek oraz przetworzonej żywności nie jest wskazane. Przy wybieraniu produktów staramy się wybierać jedzenie, które jest jak najmniej przetworzone chemicznie. Jednak pamiętajmy, że jesteśmy tylko ludźmi i raz na jakiś czas można zjeść to co lubimy, jeśli mam taką ochotę.

Nasze codzienne menu powinno składać się przede wszystkim z produktów białkowych, węglowodanów oraz zdrowych tłuszczy. Podstawą budowania masy mięśniowej powinno być ustalenie naszego celu. Jeśli zależy nam na ułożeniu diety na masę powinniśmy zwiększyć nasze zapotrzebowanie kaloryczne tj. jeść znacznie więcej niż tego potrzebujemy. Podstawą jest spożywanie dużej ilości białka. Szacuje się, że optymalnie powinniśmy spożywać 2g białka na każdy kilogram masy ciała. Jeżeli ważymy 70 kg to powinniśmy dziennie spożywać 140g białka.

Skąd brać wartościowe białko?

pierś z indykaPodstawową zasadą dla osób, które myślą o tym jak ułożyć dietę na masę powinno być uświadomienie sobie, że powinniśmy dostarczać do organizmu białko z różnych źródeł. Najważniejsze jest jedzenie zdrowego mięsa. Nie musimy jeść cały czas piersi z kurczaka, bo istnieje wiele innych zamienników, które możemy wdrożyć do diety na masę.

Przy wyborze mięsa staramy się wybierać te najchudsze, ponieważ zawiera największą ilość wartościowego białka. Pierś z kurczaka, pierś z indyka, wołowina to tylko niektóre produkty, które powinny znaleźć się w codziennym menu. Jeśli już spożywamy mięso tłuste to starajmy się usuwać kawałki, które zawierają najwięcej zbędnych tłuszczy.

Ułożenie diety na masę – ryby

rybyInnym elementem diety na masę powinno być jedzenie ryb. Ryby zawierają dużo wartościowego białka i bogatych tłuszczy omega 3, które są niezbędne dla każdej osoby, która chce budować masę mięśniową. Tłuszcze omega 3 działają również pozytywnie na organizm obniżając ciśnienie krwi i wspomagając koncentrację  Ponadto ryby zawierają selen, magnez oraz potas.

Jajka

Jedzenie jajek jest dobrym pomysłem dla wszystkich ludzi, którzy zastanawiają się jak ułożyć dietę na masę. Jajka zawierają dużo tłuszczu ale są również cennym źródłem wartościowego i łatwo przyswajalnego białka. Szacuje się, że jedno jajko zawiera ok. 6-8 g białka.

A co z węglowodanami?

ziemniaki to węglowodanyWęglowodany powinny być nieodłącznym elementem każdego menu. Niezależnie od tego czy jemy obiad czy kolacje, posiłek powinien zawierać białko oraz węglowodany. Czyli dla przykładu na obiad jemy sobie pierś z kurczaka i dodajemy do tego węglowodany. Osoby, które chcą zbudować masę powinny tych węglowodanów jeść więcej, natomiast osoby które chcą się odchudzać powinny jeść ich zdecydowanie mniej.

Bogate źródło węglowodanów znajdziesz m.in w:

  • produktach zbożowych (kasze, ryż)
  • ziemniakach
  • makaronach

Jak ułożyć idealną dietę i zbudować wymarzoną sylwetkę?

Nie ma złotego środka na ułożenie idealnej diety. Każdy powinien układać swoje codzienne menu do swoich indywidualnych potrzeb. Dla osoby, która tego nie robiła może to być trudne, ale z czasem stanie się dla nas nawykiem i będziemy robili to intuicyjnie. Tworząc dietę pamiętajmy o tym, żeby odżywiać przede wszystkim zdrowo.

Stosujesz już dietę i chciałbyś podzielić się swoimi doświadczeniami? Napisz o tym poniżej.

Ten artykuł znaleziono wpisując następujące frazy:
  • jak ułożyć dietę na masę
  • skuteczna dieta na budowanie masy dla początkujących
  • budowanie diety masowej
Udostępnij.

1 komentarz

  1. I wlasnie duzo osob mysli ze bialko trzeba dostarczac z jednego zrodla a tutaj sie okazuje ze z roznych zrodel bo wtedy sa najlepsze efekty.

Zostaw komentarz