Jak określić typ budowy ciała

0

Zapewne nie raz zastanawiałeś się dlaczego niektórzy ludzie potrafią szybko i bez większego wysiłku zbudować wspaniałą sylwetkę. Dlaczego jest tak, że jednym udaje się to szybciej, natomiast inni spędzają wiele godzin w sali treningowej i nie osiągają pożądanych rezultatów? Współczesne badania pokazują, że każdy człowiek ma odpowiednie uwarunkowania genetyczne, które kształtują jego budowę ciała. To właśnie dzięki uwarunkowaniom oraz odpowiedniej wiedzy o naszym ciele jesteśmy w stanie szybciej zbudować masę mięśniową lub zgubić zbędny tłuszcz.

3 popularne typy budowy ciała

Zanim zabierzemy się do treningu, ustalania diety i celów jakie chcemy osiągnąć powinniśmy najpierw ustalić jaki typ budowy ciała reprezentujemy. Zarówno kobiety i mężczyźni posiadają wiele różnych cech, które charakteryzują i ich typ budowy. Najczęściej spotykane rodzaje sylwetek to ektomorfik, endomorfik i mezomorfik. W praktyce rzadko zdarza się, aby jedna osoba posiadała idealne proporcje i cechy przypisane tylko do jednego somatotypu.

Ektomorfik

Ludzie, którzy posiadają ten typ sylwetki charakteryzują się szczupłą budową ciała, długimi kończynami oraz wąskim rozstawem bioder. Najczęściej mają szybką przemianę materii. Rzadko mają problem z nadwagą ale też trudno zbudować im masę mięśniową. Ektomorficy powinni zadbać o dostarczenie do organizmu węglowodanów i zdrowych tłuszczy. Ze względu na szybszą przemianę materii ektomorficy powinnni dostarczać do organizmu większą ilość kalorii, aby stale utrzymywać masę ciała.

Trening ektomorfików powinien być zrównoważony i obfitować w przysiady oraz wyciskanie. Warto podkreślić, że ektomorficy powinni ograniczyć trening cardio oraz interwałowy do minimum.

Endomorfik

Ten typ sylwetki charakteryzuje się wątłą budową ciała oraz wolną przemianą materii. Z reguły endomorficy nie mają problemu z budowaniem masy , lecz często w ich ciele odkłada się nadmiar tkanki tłuszczowej, który zakrywa mięśnie. Dieta endomorfików powinna składać się z dużej ilości protein, przy jednoczesnym ograniczeniu węglowodanów.

Osoby posiadające ten typ budowy ciała powinny trenować jak najczęściej – krótko i intensywnie. Endomorficy nie powinni zapominać o ćwiczeniach aerobowych typu bieganie oraz jazda na rowerze.

Mezomorfik

Według współczesnej genetyki, jeśli jesteś mezomorfikiem łatwiej jest Ci budować masę mięśniową i spalać tkankę tłuszczową. Mezomorficy najczęściej mają szerokie ramiona i wąską talię – posiadają cechy ektomorfika i endomorfika. Dieta mezomorfików nie musi być tak rygorystyczna jak w przypadku dwóch pozostałych typów sylwetki. To samo dotyczy treningu, który powinien opierać się na okresach mniej i bardziej intensywnych.

Nie tylko mezomorficy są skazani na sukces

Nawet jeśli jesteś ektomofrikiem lub endomorfikiem możesz ukształtować ciało tak jak mezomorfik. W tym przypadku powinieneś ustalić odpowiedni plan treningowy oraz prawidłowo się odżywiać. Kluczem do sukcesu jest samodyscyplina oraz regularność. Mając świadomość tego jaki typ sylwetki reprezentujemy jesteśmy w stanie szybciej zbudować masę mięśniową lub zgubić tłuszcz.

Ten artykuł znaleziono wpisując następujące frazy:
  • typy budowy ciała człowieka
  • rodzaje sylwetki męskiej
  • budowa ciała
Udostępnij.

Zostaw komentarz